om jag kunde drömma

"en liten "review" på boken, "om jag kunde drömma"


http://ungabotkyrkabibliotek.files.wordpress.com/2008/04/omjagkundedromma.jpg



"Softly han borstade min kind, då höll mitt ansikte mellan sina händer marmor." Var stilla, viskade han, som om jag inte redan var frusen. Långsamt aldrig flytta blicken från mig, lutade han mot mig. Sedan plötsligt , men mycket försiktigt, vilade han kalla kind mot sänkan vid foten av halsen. "
Som Shakespeare visste, Love Burns hög när hämmas av hinder. I Twilight, en utsökt fantasi av Stephenie Meyer, läsare upptäcker ett par älskare som är ytterst star-passeras. Bella beundrar vackra Edward, och han återvänder hennes kärlek. Men Edward är en hård tid kontrollera blodtörst hon framkallar hos honom, eftersom det - han är en vampyr. När som helst kan intensiteten i deras passion köra honom att döda henne, och han agonizes över faran. Men, skulle Bella hellre vara död än en del av Edward, så hon riskerar sitt liv för att bo nära honom, och det brinner roman med erotisk spänning deras farliga och nödvändighet kyska relation.
Meyer har uppnått en ganska bedrift genom att göra detta scenario helt mänsklig och trovärdig. Hon börjar med en bekant YA premiss (den nya killen i skolan), och vaggar oss att tro att detta kommer att bli bara ännu en realistisk unga vuxna roman. Bella har kommit till den lilla staden Forks på dystra olympiska halvön att vara med sin far. I skolan, undrar hon om en grupp på fem anmärkningsvärt vackra tonåringar, som sitter tillsammans i cafeterian men aldrig äta. När hon växer veta, och sedan kärlek, Edward, lär hon sin hemlighet. De är alla räddas vampyrer, en del av en familj som leds av helig Carlisle, som har inspirerat dem att avstå från mänskliga offer. För Edward skull de välkomna Bella, men när en ambulerande grupp tracker vampyrer fixerar på henne, familjen dras in i en desperat strävan att skydda den bräckliga människor mitt ibland dem.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0